Wy/cs/Uherské Hradiště

< Wy‎ | cs
Wy > cs > Uherské Hradiště

Uherské Hradiště je město ve Zlínském kraji v Česku, středisko regionu Slovácko. Leží v místě křížení silnice vedoucí z Brna na střední Slovensko s tokem řeky Moravy a komunikacemi vedoucími podél ní. Uherské Hradiště spolu s k němu přiléhajícím Starým Městem a Kunovicemi tvoří městskou aglomeraci o 37 tisících obyvatel, která vzešla z někdejšího mocenského sídla historické Velkomoravské říše (Veligrad).

Masarykovo náměstí je jedno ze dvou náměstí v centru Uherského Hradiště.

Dálková doprava edit

Letecká doprava edit

Pouze soukromým letům dnes slouží Letiště Kunovice (ICAO: LKKU, IATA: UHE). Nejbližší letiště s komerčními lety nabízí Brno, Ostrava, Vídeň a Bratislava.

Železniční doprava edit

Město je obsluhováno železniční stanicí Uherské Hradiště, která se nachází jen několik minut chůze od Masarykova náměstí, na železniční spojce mezi stanicemi Staré Město u Uherského Hradiště a Kunovice. Pravidelné spojení přímými vlaky je s Brnem (po Vlárské dráze), z hlavní trati od Starého Města sem ale sjíždějí i mnohé dálkové vlaky od Prahy a Olomouce, často dále pokračující ve směru do Luhačovic či do Veselí nad Moravou. S přestupem ve Starém Městě je možné přijet do Uherského Hradiště vlakem po Severní dráze císaře Ferdinanda od Břeclavi (Vídně, Bratislavy) či od Ostravy (Krakova, Varšavy). Železniční spojení s krajským Zlínem je komplikované a vyžaduje další přestup v Otrokovicích.

Autobusová doprava edit

Autobusové nádraží Uherské Hradiště se nachází několik minut chůze od centra města, ovšem na opačné straně než železniční stanice. V dálkové autobusové dopravě je nejvýznamnější soustava linek vedoucích z Prahy přes Brno do Uherského Hradiště a zakončených buď zde, nebo v příhraničních obcích jako je Uherský Brod, Valašské Klobouky či Slavičín. Některé mezinárodní spoje pokračují z Uherského Hradiště dále na Slovensko (přes Trenčín). Spíše regionální charakter mají spoje zakončené v krajském hlavním městě Zlíně.

Automobilová doprava edit

V Uherském Hradišti se setkávají dvě silnice evropského významu, a sice silnice E50 vedoucí z Brna na Slovensko (Trenčín) a silnice E55 spojující Přerov s Břeclaví. V roce 2020 byla zahájena výstavba úseků dálnice D55, které napojí město na dálniční síť (od severu z dálnice D1) a umožní rychlejší cestování v severojižním směru (včetně dálničního spojení se Zlínem). Výhledově by dálnice měla pokračovat k jihu až do Břeclavi k dálnici D2.

Lodní doprava edit

Turistické trasy edit

Pěší značené trasy edit

Zelená značka „Cyrilometodějská stezka“ vede od železniční stanice ve Starém Městě kolem Památníku Velké Moravy do Uherského Hradiště, kde prochází přes autobusové nádraží, Výšinu sv. Metoděje a Mařatice a poté vstupuje do venkovských oblastí Vizovické vrchoviny, z níž sestupuje do údolí potoka Šťávnice a je zakončena v lázeňském městě Luhačovice.

Červená značka „Cyrilometodějská stezka“ vede od železniční stanice ve Starém Městě ve trase staré poutní stezky na Velehrad a odtud dále hřebenem Chřibů (Břestecká skála, Barborka, Buchlov, Holý kopec, Ocásek, Kazatelna) až k vlaku v Bohuslavicích u Kyjova (Vlárská dráha) s prodloužením přes Ždánický les do Bučovic (na téže železnici).

Cyklistická doprava edit

• Sady
  • Vésky

Místní doprava edit

Městskou hromadnou dopravu zajišťuje společnost ČSAD Uherské Hradiště a je společná se sousedními městy Staré Město a Kunovice. Hlavním přestupním uzlem je autobusové nádraží v Uherském Hradišti.

Turistické cíle edit

• barokní centrum města s dvěma náměstími, starou a novou radnicí, jezuitským areálem, kašnami a morovým sloupem (městská památková zóna)
  • Výšina svatého Metoděje – základy velkomoravského kostela, možné místo pohřbu svatého Metoděje, v místní části Sady, národní kulturní památka
  • vinné sklepy v části Mařatice (ulice Vinohradská)
  • Slovácké muzeum (v parku Smetanovy sady) s galerií (nedaleko Mariánského náměstí)
  • Galerie Joži Uprky (Masarykovo náměstí)

Další turistické vyžití nabízejí sousední Staré Město (Kovozoo) a Kunovice (letecké muzeum, vyhlídkové lety).

Činnosti edit

• Slovácké divadlo, Tyršovo náměstí 480, 686 01 Uherské Hradiště, ☎ +420 572 554 455, +420 739 061 747
  • Kino Hvězda, Náměstí Míru 951, 686 01 Uherské Hradiště, ☎ +420 576 514 200, +420 602 616 113, e-mail: pokladna@mkuh.cz
  • Klub kultury, Hradební 1198, 686 01 Uherské Hradiště, ☎ +420 572 430 426, e-mail: info@kkuh.cz
  • Skanzen Rochus (přírodní areál s kaplí nad Mařaticemi), Mařatice, 68605 Uherské Hradiště, ☎ +420 739 387 774, +420 739 488 448, +420 739 488 432, e-mail: info@parkrochus.cz
  • Baťův kanál
  • 1. FC Slovácko (fotbal)

Pravidelné akce edit

• Letní filmová škola (přelom července a srpna)
  • Slovácké slavnosti vína a otevřených památek (začátek září)
  • Slovácké léto (začátek července)
  • Jízda králů (Kunovice)

Kde jíst edit

• restaurace v centru města

Kde spát edit

Hotely edit

• Hotel Fabrika, Za Olšávkou 365, 686 01 Uherské Hradiště, ☎ +420 577 700 691, email: info@hotelfabrika.cz
  • Hotel GRAND, Palackého náměstí 349, 686 01 Uherské Hradiště, ☎ +420 572 551 511, +420 777 053 031, e-mail: recepce@granduh.cz
  • Hotel Slunce, Masarykovo nám. 155, 686 01 Uherské Hradiště, ☎ +420 572 432 640, +420 725 762 735, e-mail: slunce@hotelslunce.cz

Penziony edit

• Penzion Na Dlouhé, Dlouhá 261, 686 01 Uherské Hradiště, ☎ +420 777 764 699, e-mail: recepce@penzion-nadlouhe.cz
  • Penzion Na Stavidle, Na Stavidle 453, 686 01 Uherské Hradiště, ☎ +420 774 034 156, e-mail: recepce@penzionnastavidle-uh.cz
  • Penzion s wellness Uherské Hradiště, Na Rybníku 1057, 68601 Uherské Hradiště, ☎ +420 725 996 198, e-mail: recepce@penzionuh.cz

Hostely edit

• Hostel Eduha , Studentské náměstí 1535, 686 01 Uherské Hradiště, ☎ +420 571 891 285, +420 774 151 798, e-mail: ubytovani@eduha.cz

Ubytovny edit

• Ubytovna Orlovna, Mariánské náměstí 78, 686 01 Uherské Hradiště, ☎ +420 731 604 201, e-mail: orlovnaubytovna@gmail.com